Aktualności
Przypominam uczniom klas akademickich o konieczności oddania indeksów
Dydaktyka
KLASA AKADEMICKA
I. Podstawa prawna wprowadzenia klasy
akademickiej do oferty edukacyjnej I L.O
1. Uchwała Rady Pedagogicznej I LO
2. Porozumienie między
Dyrektorem naukowym CEG
i Dyrektorem Liceum Ogólnokształcącego
im. B. Chrobrego w Gnieźnie
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r.
„ w
sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej
przez publiczne szkoły i placówki” (Dz. U. z 2002r.Nr 56, poz.506)
4. Zgoda Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu na prowadzenie eksperymentu
pedagogicznego ”Kształcenie zakresie
klasie akademickiej”
(DKOS-3-PMU-5011-10/04 z
dnia 31 maja 2004r.)
Cele:
·
podnoszenie poziomu jakości pracy szkoły
·
rozwijanie humanistycznych zainteresowań
uczniów
·
kształcenie umiejętności w zakresie
komunikacji językowej
·
kształtowanie postawy aktywności i
dociekliwości poznawczej
·
współpraca z uczelniami wyższymi
Założenia
organizacyjno-dydaktyczne
1. Klasa z poszerzonym programem języka
polskiego, historii i wiedzy o świecie
współczesnym, z nauczaniem języka
angielskiego, niemieckiego i łaciny.
2. Kształcenie w
klasie akademickiej ma charakter dwutorowy: zakres treści
podstawy
programowej realizują nauczyciele liceum wiedzę wykraczającą poza
program
podstawowy pracownicy naukowi CEG.
3. Treści wykraczające poza PP
realizowane są w oparciu o programy
autorskie
„Język ojczysty – źródło tożsamości
narodowej”
autor: dr Eliza Grzelak - pracownik
naukowo-dydaktyczny UAM
„ Spotkania z Europą. Dzieje kultury ukazane
na tle przeobrażeń cywilizacyjnych”
autor: dr Klaudiusz Święcicki nauczyciel
historii I LO im. B. Chrobrego
4. Oferta dodatkowa obejmuje udział w wybranych zajęciach
uniwersyteckich, w
konferencjach
naukowych , wykładach, spotkaniach autorskich, odczytach,
lektoratach
językowych, seminariach, pracach koła naukowego w wyjazdach i
pracach
badawczych razem ze studentami CEG
5. Program klasy akademickiej skierowana jest do uczniów :
§
o sprecyzowanych zainteresowaniach
humanistycznych
§
wykazujących umiejętność samodzielnego myślenia
§
pracowitych, z dobrą organizacją pracy
6. Uczeń poza dzienniczkiem szkolnym
posiada „indeks akademicki”, w którym
rejestrowana
jest jego działalność naukowa , ukończenie klasy akademickiej
dokumentowane
jest dyplomem AiB
7. Uchwała
rekrutacyjna CEG określa warunki przyjęcia absolwentów klasy
akademickiej
na studia
8. Koordynatorzy programu:
dr Eliza Grzelak- pracownik
naukowo - dydaktyczny UAM
mgr Bogusława
Młodzikowska- dyrektor I L.O im. B. Chrobrego Gnieźnie
PUNKTACJA
- ocena ucznia
Uczeń może maksymalnie zgromadzić
100 punktów wg poniższych kryteriów:
Ø
Zajęcia akademickie obowiązkowe (30 godz.) -25 punktów
Ø
Wybrane zajęcia akademickie (60 lub 30 godz.) -15
punktów
Ø
Gościnne wykłady popularnonaukowe i naukowe (6
godz.) - 6 punktów
Ø
Uczestnictwo w życiu naukowym i kulturalnym -20 punkty
Ø
Realizacja programu naukowego( opracowanie,
prezentacja)-30 punktów
Projekty naukowe klas akademickich I LO im. Bolesława
Chrobrego w Gnieźnie
1. Rok
akademicki 2004/ 2005
Temat projektu: Gniezno,
Wielkopolska, Polska – tożsamość kulturowa młodego pokolenia
Celem projektu było zainteresowanie uczniów problematyką regionalną w
kontekście ogólnopolskim. Uczniowie realizując temat ogólny zawęzili go zgodnie
z własnymi zainteresowaniami. Zaprezentowali: kuchnię regionalną; kulturę
ludową-strój, muzykę, rękodzieło. Przypomnieli: historię Gniezna i okolic,
zaprezentowali ważne obiekty historyczne - drewniane kościoły, zabytkowe
cmentarze. Ponadto w ramach jednego z projektów dowiedli, że społeczność
gnieźnieńska nigdy nie była monokulturowa. Najbardziej interesujący był projekt
badawczy, którego celem było ustalenie, czy rówieśnicy badających wiążą swoją
przyszłość z Gnieznem, czy też zamierzają je opuścić i dlaczego.
2.Rok akademicki 2005/2006
Temat projektu: Popkultura obecna
a popkultura naszych rodziców
Ten temat spotkał się natychmiast z akceptacją uczniów i był realizowany
z ogromnym entuzjazmem. Młodzież rozszerzyła go temporalnie, odwołując się
także do kultury popularnej babć i dziadków. Nie wszystkie projekty miały
charakter komparatystyczny, część z nich prezentowała wyłącznie doświadczenie
jednego pokolenia. Niektórzy uczniowie sięgnęli także po teksty kultury
wysokiej. Na uwagę zasługiwał projekt, który omawiał malarstwo Beksińskiego,
jako artysty wyrażającego potrzeby estetyczne dwu pokoleń. Słuchacze mieli
okazję poznać różne subkultury, porównać muzykę rockową rodziców i swoją.
Omówiono także subkultury ważne dla odpowiednich wspólnot pokoleniowych.
Celem programu było podniesienie kompetencji uczniów w zakresie
komunikacji międzypokoleniowej, by zebrać materiał, musieli porozmawiać z
osobami starszymi, członkami rodziny, nauczycielami, sąsiadami. Sami komentując
te prace mówili, że przez kilku tygodni rozmawiali więcej z rodzicami niż przez
ostatni rok. Zaskoczeniem był dla nich także fakt, że problemy, z którymi
obecnie oni się borykają, nie były obce także ich rodzicom.
3.Rok akademicki 2006/2007
Temat projektu: Walka płci a
równouprawnienie społeczne
Ten temat z trudem został zaakceptowany przez uczniów, z ogromnym zaś
entuzjazmem został przyjęty przez uczennice. Wybór tematów szczegółowych
sprawił, że prezentacja ich przybrała formę dyskusji na temat równouprawnienia
płci oraz roli kobiet w życiu społecznym. Interesujący był projekt zestawiający
dane na temat wykształcenia, kompetencji kobiet a ich roli zawodowej. Na uwagę
zasługiwał projekt omawiający kobiece postaci biblijne jako wzorce postaw i konfrontujący
te informacje z treścią nauczania katechetycznego, które odwołuje się wyłącznie
do epizodów męskich. Uczniowie ustalili ostatecznie, co oznacza pojęcie
feminizm, feministka, zdecydowali także, że i mężczyzna może być feministą.
Uznali ponadto, że sporo jeszcze trzeba zmienić w zakresie równouprawnienia
społecznego.
Celem projektu było podniesienie kompetencji komunikacyjnej uczniów w
zakresie komunikacji płci. Podstawowym założeniem, było wdrożenie postaw
akceptujących różny punktu widzenia. Uczniowie opanowali zasady dobrej kłótni, nauczyli
się także tolerancji. Umiejętność szukania rozwiązań kompromisowych, tak trudna
do opanowania w tym wieku, przestała być im obca.
4.Rok akademicki 2007/2008
Temat projektu: Moda
Temat ten wymagał od uczniów znacznie większego zaangażowania w fazie
wstępnej, czyli większej rozwagi w momencie wyboru tematu szczegółowego.
Wielokrotnie uczniowie modyfikowali lub zmieniali już złożone propozycje. Moda
to problem bardzo szeroki, problem który chętnie omawialiby godzinami, a czas
wystąpienia został ograniczony do dziesięciu minut. Dlatego, odwołując się do
wymogów retorycznych, samodzielnie wyznaczali zakres temporalny i merytoryczny
swoich wystąpień.
Wybór niektórych tematów zaskoczył słuchaczy. Bardzo poruszające
okazały się dwie prezentacje omawiające modę na szczupłą sylwetkę. Uczniowie z
ogromną dojrzałością, ale we wstrząsający sposób pokazali konsekwencje takiej
mody. Poznaliśmy także modę na sport w kontekście historii roweru. Bardzo
interesująca była prezentacja omawiająca reklamę jako źródło mody.
Celem pracy było pokazanie młodzieży, jak potężnym motorem przemian
społecznych jest moda. Uczniowie dowiedzieli się gdzie szukać źródeł mody i w
jaki sposób modyfikuje ona zachowania społeczne ( nie zawsze pozytywnie) oraz
procesy komunikacyjne.
5.Rok akademicki 2008/2009
Temat projektu: I klasa-Muzyka, II
klasa-Komunikacja interkulturowa
Pierwsza klasa nie podjęła
zaproponowanego tematu ogólnego, wybrała
własny. Zgodnie z założeniami eksperymentu, choć problem przez nich wybrany był
trudny do zaprezentowania w postaci naukowego wystąpienia multimedialnego,
otrzymali zgodę na jego omówienie.
Celem tych prezentacji było pogłębienie wiedzy uczniów na temat przekazu polisemiotycznego. Uczniowie
zaprezentowali różne gatunki muzyki, formy ich wykonania oraz
instrumentalizację. Najciekawsze okazało się wystąpienie pokazujące rolę muzyki
w życiu młodego pokolenia oraz jej, często nieuświadamianą wszechobecność.
Druga klasa zdecydowała się
zaprezentować problemy związane z komunikacją międzykulturową. Dowiedli w
swoich projektach, że społeczeństwa polskie jest obecnie bardzo zróżnicowane
kulturowo. Najważniejszym pytaniem, które sobie postawili uczniowie, było
pytanie o pozytywne i negatywne aspekty globalizacji. Prezentacje te przyjęły
formę rozbudowanego głosu w dyskusji nad wpływem globalizacji na gospodarkę
regionalną (projekt omawiający wszechobecność produktów chińskich) oraz mentalność społeczną (projekt na temat
macdonaldyzacji kultury).
Celem było uświadomienie uczniom, że żyją w świecie wielokulturowym, że
mają możliwość wyboru postaw etnicznych oraz jakie konsekwencje niosą te
wybory. Uczniowie zrozumieli, czym jest relatywizm kulturowy stanowiący
podstawę współczesnej komunikacji.
6.Rok akademicki 2009/2010
Temat
projektu: Społeczna rola etykiety, ze
szczególnym uwzględnieniem etykiety językowej.
Celem projektu nie jest nauka
grzeczności. Uczniowie opracowując projekty zastanowią się nad rolą społeczną etykiety
językowej, jej funkcjonalnością oraz zróżnicowaniem. Badając etykietę
subkultur, będą mogli dostrzec jej wszechobecność. Chciałabym, by odpowiedzieli
sobie na pytanie: czy zachowania etykietalne narzucane nam konwencja społeczna,
czy wynikają one z naturalnych potrzeb człowieka-istoty społecznej. Oczywiście
dodatkowym celem pragmatycznym projektu jest utrwalenie zachowań etykietalnych.
Prezentacja projektów odbędzie się
23. kwietnia w Kolegium
Europejskim, od 9.00 do 14.00 w auli, zapraszamy wszystkich zainteresowanych,
szczególnie rodziców, kolegów i przyjaciół.
7. Rok akademicki 2013/2014
Temat projektu: Piękny człowiek
Celem projektu było zwrócenie uwagi na wzrastającą rangę piękna jako wartości estetycznej także w kontekście człowieka. Uczniowie realizując projekt powinni odnaleźć inne wartości ważne dla współczesnego człowieka. Będą mieli także okazję dostrzec zróżnicowanie ludzi. Bogactwo duchowe osób niepełnosprawnych, piękno starości oraz zaangażowanie na rzecz innych powinno być przedmiotem badań. Możliwe, że sięgną do filozofii , szczególnie etyki i aksjologii, jako kontekstu naukowego.
Zaliczenia końcowe
I Klasa
akademicka
Wykaz problemów egzaminacyjnych
1. Definicje języka
2. Akt mowy a przekaz komunikacyjny
3. Co to znaczy,
że język jest systemem znaków
4. Norma językowa, uzus, błąd
5. Źródła wiedzy w internecie, weryfikacja
6. Ograniczenia wolności słowa-opinia własna
7. Historia w przekazie elktronicznym
8. Rodzaje słowników i ich użyteczność
9. Typy komunikacji: prywatna, publiczna, masowa; bezpośrednia, medialna; wewnątrzkulturowa, interkulturowa;
10. Wielokulturowość jako problem komunikacyjny: bariery, relatywizm kulturowy
11. Autoprezentacja
a) intencja, perswazja, manipulacja
b) formy autoprezentacji
c) literackie formy autokreacji
II
Klasa akademicka
Wykaz problemów egzaminacyjnych
1.
Teoria aktów
mowy
2.
Funkcje
języka, szczególnie funkcja społeczna
3.
Przekaz /
zdarzenie komunikacyjne a akt mowy
4.
Polisemiotyczność
przekazu
5. Granice//zasady etyczne przekazu
6. Granice wolności słowa (prawo, tabu, konwencja)
7. Wielokulturowość współczesnej komunikacji
8. Etykieta
językowa
9. Typy
komunikacji
10.
Podstawowe
zdarzenia komunikacyjne
a)
dyskusja-cel, struktura, typy dyskusji
b)
negocjacje-cel, etapy, typy
c)
spór- cel, zasady dobrej kłótni, użyteczność
16.
Wady i
zalety komunikacji elektronicznej
III
Klasa akademicka
Wykaz problemów egzaminacyjnych
1.
Definicje
języka
2.
Leksem i
rodzaje znaczeń
3.
Pojęcie i
jego rodzaje
4.
Relatywizm
kulturowy
5.
Kategoryzacja
językowa-kategoria swój/obcy
6. Determinizm technologiczny komunikacji interpersonalnej
7. Związki frazeologiczne i przysłowia
8. Podstawowe zasady komunikacji interpersonalnej
-pragmatyczne
-etyczne
Literatura podstawowa
Wybór tekstów i ich fragmentów zgodny z problematyką danej klasy
I.Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
E.Łuczyński, J.Maćkiewicz, Językoznawstwo ogólne, Gdańsk,
1999.
Współczesny język polski, red.J.Bartmiński, Lublin,2001.
Szkolny słownik nauki o języku, red.J.Podracki, 1998.
H.T.Zgółkowie,Językowy savoir-vivre, Warszawa, 2001.
Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi,
red.J.Stewart, Warszawa 2000.
A.Furdal, Językoznawstwo otwarte, Wrocław, Warszawa, Kraków,
2000.
J.Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa, Bydgoszcz,2000.
Literatura
uzupełniająca
Wybór zgodny z zainteresowaniami
M.Bugajski, Językoznawstwo normatywne, Warszawa, 1993.
B.Dobek-Ostrowska,J.Frass,B.Ociepka,
Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999.
T.Dobrzyńska, E.Janus, Tekst i
zdanie.Zbiór studiów,Wrocław 1983
A.Duszak, Tekst, dyskurs,
komunikacja międzykulturowa,Warszawa1998
M.Głowiński,Nowomowa po
polsku,Warszawa 1991.
T.Goban-Klas, Media i
komunikowanie masowe, Warszawa 2001.
E. Griffin, Podstawy komunikacji
społecznej, Gdańsk 2003.
B.E.Gronbeck, K.German, D.Ehninger, A.H.Monroe, Zasady komunikacji
werbalnej, Poznań ,2001.
Język w komunikacji, red.
G.Habrajska, Łódź 2000
Język w kręgu wartości,red.
J.Bartmiński,Lublin 2003.
Internet-fenomen społeczeństwa
informacyjnego, Częstochowa 2000.
Leksykon mediów,red.
E.Banaszkiewicz-Zygmunt,PWN ,Warszawa
P.Lewiński, Retoryka reklamy,
Wrocław 1999.
Roy Lilley, Jak sobie radzić z trudnymi ludźmi?, Poznań
2004.
Mowa rozświetlona myślą, red. J.Miodek, Wrocław,1999.
O zagrożeniach i bogactwie
polszczyzny, red. J.Miodek, Wrocław, 1996.Tekst w mediach, red. K.Michalewski,
Łódź,2002
A.Wierzbicka,
Język-Umysł-Kultura, Warszawa 1999.
A.Wiszniewski, Jak przekonujaco
mówić i przemawiać, Warszawa, 1994.
L.Wojtasik, Propaganda
wizualna,Warszawa 1987.
H.Wróbel, Gramatyka języka polskiego, Kraków, 2001.
Współczesne systemy
komunikowania, red. B.Dobek- Ostrowska, Wrocław1998.
W zwierciadle języka i kultury,
red. J.Adamowski, St.Niebrzegowska, Lublin 1999.
Wydarzenia
Podsumowanie eksperymentu Klasa akademicka
29.09.2009 roku w Kolegium Europejskim w
Gnieźnie odbyło się spotkanie z Panią Minister Krystyną Szumilas,
w trakcie którego zaprezentowany
został eksperyment dydaktyczny Kształcenie
w klasie akademickiej (DKOS-3-PMU-5011-10/04) realizowany, pod patronatem
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, w I liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława
Chrobrego w Gnieźnie (od 2004 roku) i w Liceum Ogólnokształcącym im. Prymasa
Tysiąclecia Księdza Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Opalenicy (od 2005 roku).
Eksperyment ten umożliwia nie tylko kształcenie młodego ucznia zgodnie z
jego indywidualnymi zainteresowaniami, pozwala mu także prowadzić własne
poszukiwania naukowe. Rozszerzając w znacznym stopniu wiedzę z dwu przedmiotów:
języka polskiego oraz historii, uczniowie systematycznie, pod kierunkiem
opiekunów naukowych, aktualizują ją. Stałe podnoszenie kompetencji
komunikacyjnej uczniów sprawia, że są oni bardziej otwarci intelektualnie niż
ich rówieśnicy, chętniej podejmują dyskusję z przedstawianymi tezami, odważniej
wyrażają swoje poglądy, na własną rękę poszukują odpowiedzi. Tryb kształcenia
otwartego dobrze przygotowuje ich do samodzielnej pracy, mającej na celu
doskonalenie swoich umiejętności oraz poszerzanie wiedzy. Uczniowie realizują
się przygotowując, na wybrane przez siebie tematy, projekty naukowe. Na rok
2009/10 wybrali temat: Społeczna rola
etykiety, ze szczególnym uwzględnieniem etykiety językowej.
Obserwacja osiągnięć uczniów na studiach pozwala uznać, że eksperyment
spełnia swoją rolę. Wiele szkół zwraca się obecnie do autorów projektu z prośbą
o jego zaprezentowanie. Zainteresowane tego rodzaju kształceniem są także inne
ośrodki akademickie. Minęło kilka lat i autorzy projektu uznali, że nadszedł
czas na podsumowanie i aktualizację głównych założeń eksperymentu. Zmienia się
rzeczywistość, poziom intelektualny uczniów oraz możliwości szkoły, sposób
kształcenia powinien nadążać za tymi zmianami, stąd potrzeba modyfikacji tego
trybu kształcenia. Stąd pomysł na spotkanie z wszystkimi zainteresowanymi
realizowanym eksperymentem. Autorzy projektu: nauczyciele i pracownicy naukowi
podzielili się z zaproszonymi gośćmi swoimi spostrzeżeniami i zaproponowali nowocześniejszą
bardziej otwartą wersję Kształcenia
akademickiego w szkole średniej.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Wielkopolskiego Kuratorium
Oświaty, przedstawiciele władz samorządowych powiatu gnieźnieńskiego, powiatu
nowotomyskiego miast: Gniezna i Opalenicy. Z prezentacją wyników eksperymentu
zapoznali się także pracownicy naukowi Uniwersytetu im. Adma Mickiewicza,
Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w
Poznaniu, dyrektorzy i nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych z Poznania,
Wrześni, Witkowa, Trzemeszna, Opalenicy, Gniezna.