Komunikacja
interpersonalna
OPIS
MODUŁU KSZTAŁCENIA (SYLABUS)
I. Informacje ogólne
1. Nazwa modułu kształcenia: Komunikacja
interpersonalna
2.
Kod
modułu kształcenia: KI
3.
Rodzaj
modułu kształcenia: obowiązkowy
4. Kierunek studiów: komunikacja
europejska
5.
Poziom
studiów: I stopień
6.
Rok
studiów: I rok
7.
Semestr:
zimowy
8.
Rodzaje
zajęć i liczba godzin: 15 h ćw.
9.
Liczba
punktów ECTS: 1 ECTS
10.
Imię,
nazwisko, tytuł/stopień naukowy, adres e-mail wykładowcy (wykładowców) / prowadzących zajęcia: Eliza Grzelak, dr
hab., kontakt@elizagrzelak.pl
11.
Język
wykładowy: polski
II. Informacje szczegółowe
1.
Cel
(cele) modułu kształcenia
- zapoznanie z nowymi strategiami, służącymi nawiązywaniu i budowaniu
relacji
międzyludzkich;
- nabycie umiejętności kształtowania komunikacji w ograniczonym
kontekście (związki
bliskie);
-kształtowanie umiejętności zarządzania konfliktem interpersonalnym.
2.
Wymagania
wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują)
Student powinien posiadać podstawową kompetencję z zakresu komunikacji
werbalnej, wstępną wiedzę na temat uwarunkowań kulturowych współczesnej
komunikacji interpersonalnej. Jest to bazowa wiedza absolwenta szkoły
ponadgimnazjalnej.
3.
Efekty
kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych dla
modułu kształcenia i odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów
Symbol
efektów
kształcenia*
|
Po
zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów
kształcenia student potrafi:
|
Odniesienie do efektów
kształcenia dla kierunku studiów#
|
KI_01
|
Poprawnie posługuje się terminologią z zakresu
komunikacji interpersonalnej
|
K_W01, K_U05
|
KI_02
|
Zna najnowsze tendencje rozwojowe w zakresie
komunikacji interpersonalnej i rozumie ich zakorzenienie kulturowe
|
K_W02, K_W05, K_W06,K_W08, K_W11, K_U06, K_U11
|
KI_03
|
Poprawnie posługuje się podstawowymi kodami
komunikacyjnymi
|
K_W17,
|
KI_04
|
Zna granice etyczne komunikacji interpersonalnej
|
K_W15, K_U12, K_K09
|
KI_05
|
Poprawnie wykorzystuje strategie umożliwiające
sprawną bezkonfliktową, fortunną komunikację interpersonalną
|
K_U09
|
* kod modułu kształcenia,
# efekty kształcenia dla kierunku
studiów (np. K_W01, K_U01, ..)
W – wiedza; U – umiejętności; K –
kompetencje społeczne (wyszczególnione tylko w symbolach kierunkowych efektów
kształcenia)
01, 02… – numer efektu kształcenia
4. Treści kształcenia
Nazwa modułu
kształcenia: Komunikacja interpersonalna
|
Symbol treści
kształcenia*
|
Opis
treści kształcenia
|
Odniesienie do efektów
kształcenia modułu#
|
TK_01
|
Zaprezentowanie
podstawowych metodologii oraz teorii z zakresu komunikacji interpersonalnej (
z zastosowaniem wymaganej terminologii)
|
KI_01, KI_04, KI_05
|
TK_02
|
Analiza
wybranych poglądów etycznych , szczególnie w zakresie prawdy i fałszu
|
KI_04, KI_05
|
TK_03
|
Analiza
wybranych strategii komunikacyjnych i ich efektywności w określonych
kontekstach komunikacyjnych
|
KI_04, KI_02,
|
TK_04
|
Porównanie
komunikacji interpersonalnej minionego wieku i współczesnej w celu wskazania
kierunku jej rozwoju
|
KI_03
|
TK_05
|
Spójne
wykorzystanie zróżnicowanych semiotycznie kodów –redakcja przekazów
polisemiotycznych
|
KI_03, KI_04,
|
* np. TK_01, TK_02, …
# np. KHT_01
– kod modułu kształcenia wg tabeli w pkt. II 3
5.
Zalecana
literatura
M. Davis, K. Paleg, P. Fanning, Jak usprawnić
komunikatywność, Gliwice, 2007.
M.Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja.
Wykłady z teorii komunikacji, Gdańska, 2006.
B.E.Gronbeck, K.German, D.Ehninger, A.H.Monroe, Zasady
komunikacji werbalnej, Poznań ,2001.
Nauka o komunikowaniu, red.
B.Dobek-Ostrowska, Wrocław 2001.
Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między
ludźmi, red. John Stewart, Warszawa 2000.
Em Griffin , Podstawy komunikacji społecznej,
Gdańsk 2003.
B.Drabik, Językowe rytuały
tworzenia więzi interpersonalnej, Karków, 2010.
6.
Informacja
o przewidywanej możliwości wykorzystania b-learningu
nie dotyczy
7.
Informacja
o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć, instrukcjami do
laboratorium, itp.
Materiały
i publikacje będą znajdowały się w bibliotece Kolegium Europejskiego UAM oraz
we wskazanych wyżej przekazach elektronicznych.
III. Informacje dodatkowe
1.
Odniesienie
efektów kształcenia i treści kształcenia do sposobów prowadzenia zajęć i metod oceniania
Nazwa
modułu (przedmiotu): Komunikacja interpersonalna
|
Symbol efektu
kształcenia dla modułu *
|
Symbol
treści kształcenia realizowanych w trakcie zajęć#
|
Sposoby
prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia
|
Metody
oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia&
|
KI_01
|
TK_01
|
1,
2,4
|
F,P
|
KI_02
|
TK_03
|
2,
3, 4
|
F,P
|
KI_03
|
TK_05,
TK_04
|
3,4,
5
|
F,P
|
KI_04
|
TK_01,TK_02,
TK_03, TK_05
|
1,
4
|
F,P
|
KI_05
|
TK_01,
TK_02
|
2,3,5
|
F
|
1 - Dyskusja z moderatorem-prowadzący
2 - Dyskusja
3 - Praca w zespołach
4 - Wykonanie zaleconych zadań i ich omówienie
5 - Wykorzystanie prezentacji multimedialnej
Zaleca się podanie przykładowych
zadań (pytań) służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
KI_01
Proszę zdefiniować granice między komunikacją interpersonalną, publiczną i
masową.
KI_02
Proszę podać kategorie prawdy.
KI-_03 W
jaki sposób teoria Taylora i Altmana opisuje proces budowania relacji
interpersonalnych?
KI_04 W
jaki sposób rozwój technologiczny determinuje współczesną komunikację
interpersonalną?
KI_05
Proszę przedstawić zasady dobrej kłótni.
2. Obciążenie pracą studenta (punkty
ECTS)
Nazwa
modułu (przedmiotu): Komunikacja interpersonalna
|
Forma aktywności
|
Średnia liczba godzin
na zrealizowanie aktywności *
|
Godziny
zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem
|
15
|
Praca
własna studenta#
|
10 h czytanie wskazanej literatury
|
Praca
własna studenta#
|
5 h realizacja wskazanych zadań
|
SUMA GODZIN
|
30
|
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU)
|
1
|
*
Godziny lekcyjne, czyli 1 godz. oznacza 45 min.
# Praca własna
studenta – przykładowe formy aktywności: (1) przygotowanie do zajęć, (2)
opracowanie wyników, (3) czytanie wskazanej literatury, (4) napisanie raportu z
zajęć, (5) przygotowanie do egzaminu,…
3. Sumaryczne wskaźniki ilościowe
a)
Liczba
punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego
udziału nauczycieli akademickich - 0.5 pkt
b)
Liczba
punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym,
takich jak zajęcia laboratoryjne i projektowe
4. Kryteria oceniania
Oceny
|
Na ocenę
2
|
Na ocenę
3
|
Na ocenę
4
|
Na ocenę
5
|
KI_01
|
Student
nie zna wymaganej terminologii z zakresu komunikacji interpersonalnej.
|
Student
zna terminologię, nie potrafi jej prawidłowo stosować.
|
Student
zna większość wymaganej terminologii i poprawnie ją stosuje.
|
Student
bardzo sprawnie korzysta z koniecznej terminologii
|
KI_02
|
Student
nie zna tendencji rozwojowych, nie potrafi opisać dawnej i aktualnej
komunikacji interpersonalnej.
|
Student
opisuje stan aktualny komunikacji interpersonalnej, potrafi wskazać
wprowadzane modyfikacje, nie wiąże rozwoju ze zmianami kulturowymi.
|
Student
rozpoznaje tendencje rozwojowe, nie zawsze poprawnie interpretuje je w
kontekście kultury.
|
Student
rozumie relatywizm kulturowy komunikacji interpersonalnej i dostrzega jego
wpływ na jej rozwój.
|
KI_03
|
Student
nie zna normy językowej, nie potrafi tworzyć spójnego przekazu
polisemiotycznego.
|
Student
wykorzystuje zróżnicowane kody , nie zawsze tworzy spójny semiotycznie
przekaz.
|
Student
zna podstawowe kody komunikacyjne i wykorzystuje je w przekazach
intersemiotycznych
|
Student
sprawnie wykorzystuje zróżnicowane semiotycznie kody, tworząc przekaz
intersemiotyczny zgodny z treścią i kontekstem.
|
KI_04
|
Student
nie dostrzega granic etycznych komunikacji.
|
Student
ma świadomość ograniczeń etycznych, nie potrafi ich sprawnie wyznaczać.
|
Student
potrafi definiować granice etyczne oraz kontrolować przekaz.
|
Student,
przywołując właściwe teorie, sprawnie ocenia aspekt etyczny wskazanych
przekazów.
|
KI_05
|
Student
nie rozumie pojęcia fortunna komunikacja, nie wykorzystuje rozumnej
interakcji.
|
Student
wykorzystuje przyjętą na wstępie strategię, nie modyfikuje jej w trakcie
przekazu zgodnie z wymogami rozumnej interakcji.
|
Student
opracowuje różne strategie i wybiera najkorzystniejsze, intuicyjnie
modyfikuje swoje zachowania komunikacyjne.
|
Student
bardzo sprawnie komunikuje się, wybierając i modyfikując strategie zgodnie z
nakazami rozumnej interakcji.
|
Problematyka
Komunikacja
prywatna a komunikacja publiczna i masowa
-czynniki
determinujące wybór typu komunikowania się
-czynniki
determinujące przebieg komunikacji prywatnej
-katalog
reguł poprawiających skuteczność komunikacji prywatnej
-fazy
komunikacji prywatnej: inicjacja, pogłębienie, zerwanie
2.
Skuteczność komunikacji prywatnej
-moc
sprawcza języka i innych znaków (werbalne i niewerbalne techniki
manipulacyjne i perswazyjne)
-teoria
szumów (bariery utrudniające komunikację prywatną)
-przyczyny
osłabienia relacji między uczestnikami komunikacji prywatnejlub
ich zerwania
-etyczne
rozumienie pojęcia skuteczność komunikacji
3.
Relatywizacja komunikacji prywatnej
-
wybór kodu (werbalny, niewerbalny)
-
uwzględnienie odmiennych perspektyw i punktów widzenia
-
tolerancja czy akceptacja postaw i idei nadawcy, technik
komunikowania się
4.
Komunikacja prywatna bezpośrednia i pośrednia
-
determinizm technologiczny i jego wpływ na relacje społecznej
-
współczesne granice intymności komunikacji prywatnej
5.
Semiotyka komunikacji prywatnej
-
znaki językowe, parajęzykowe
-
znaki niewerbalne
-
język ciała
Etyka
komunikacji prywatnej
-
zaufanie i fałsz w komunikacji prywatnej (szczególna rola
usprawiedliwionego kłamstwa)
-
ograniczenie zakresu informacyjnego
-
otwarcie komunikacji prywatnej
Teoria
oceny społecznej oraz podejścia interakcyjnego
-komunikacja
prywatna jako skonwencjonalizowana gra o określonych regułach
-postawy/strefy:
akceptacja, odrzucenie, niezaangażowanie
-czynniki
modyfikujące postawy
Literatura podstawowa i uzupełniająca
M.
Davis, K. Paleg, P. Fanning, Jak usprawnić komunikatywność,
Gliwice, 2007.
M.Tokarz,
Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii
komunikacji, Gdańska, 2006.
B.E.Gronbeck,
K.German, D.Ehninger, A.H.Monroe, Zasady komunikacji werbalnej,
Poznań ,2001.
Nauka
o komunikowaniu, red. B.Dobek-Ostrowska, Wrocław 2001.
Mosty
zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, red. John
Stewart, Warszawa 2000.
Em
Griffin , Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
R.Cialdini,Wywieranie
wpływu na ludzi,Gdańsk 1999.
J.Czapliński,Wartościowanie.Efekt
negatywności,Wrocław 1988.
J.Czapliński,Wartościowanie-zjawisko
inklinacji pozytywnej,Wrocław 1985.
Internet-fenomen
społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa 2000.
Językowy
obraz świata, red. J.Bartmiński, Lublin, 2004.
Język
a komunikacja.Język trzeciego tysiąclecia, red.G.Szpila,Kraków
2000.
Język
w komunikacji, red. G.Habrajska, Łódź 2000
J.Kmita,
Jak słowa łączą się ze światem, Poznań 1998.
J.Maciuszek,
Negacja w języku i komunikacji. O przetwarzaniu negacji w kontekście
opisu cech ludzi,
Kraków,
2006.
M.Górska-Olesińska,
Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy, Opole, 2009.
J.Szwabe,
Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. Ujęcie
pragmatyczno-kognitywne, Poznań, 2008.
B.Drabik,
Językowe rytuały tworzenia więzi interpersonalnej, Karków, 2010.
Umberto
Eco, Pejzaż semiotyczny, Warszawa, 1972.
OPIS MODUŁU KSZTAŁCENIA (SYLABUS)
I. Informacje ogólne
1. Nazwa modułu kształcenia: Komunikacja społeczna
2. Kod modułu kształcenia: KS
3. Rodzaj modułu kształcenia: obowiązkowy
4. Kierunek studiów: projektowanie kultury
5. Poziom studiów: I stopień, stacjonarne/niestacjonarne
6. Rok studiów: III
7. Semestr: zimowy
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin: ćwiczenia 15 h
9. Liczba punktów ECTS: 3
10. Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy, adres e-mail wykładowcy prowadzącego zajęcia: Eliza Grzelak, dr hab. profesor UAM, kontakt@elizagrzelak.pl
11. Język wykładowy: polski
II. Informacje szczegółowe
1. Cel (cele) modułu kształcenia
- sprawne opanowanie wybranych narzędzi i technik komunikacji społecznej
- różnicowanie procesów komunikacyjnych zgodne z kontekstem kulturowym zdarzenia komunikacyjnego
- wdrożenie zasad komunikacji interkulturowej
- zaprezentowanie kultury jako intersemiotycznego procesu komunikacyjnego
- sprawne wykorzystywanie poznanych narzędzi i technik komunikacji społecznej
- umiejętne funkcjonalizowanie procesów komunikacyjnych
- opracowywanie rozwiązań komunikacyjnych dla różnych przekazów i kontaktów interkulturowych
- zdobycie podstawowych kompetencji w zakresie promocji kultury
2. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują)
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu semiotyki kultury, wstępną wiedzę na temat kontaktów interkulturowych.
3. Efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych dla modułu kształcenia i odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów
Symbol efektów kształcenia | Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów |
KS_01 | Omówić i wykorzystywać podstawowe metodologie i teorie z zakresu komunikacji społecznej | K1_W04; K1_W06; K1_W10; |
KS_02 | Przygotować przekaz promocyjny | K1_W10; K1_W14; K1_U1; K1_U06; K1_U07; K1_U08 |
KS_03 | Wskazać i neutralizować bariery utrudniające komunikację na granicy kultur | K1_W03, K1_W05; K1_W07; K1_U03; K_K01 |
KS_04 | Interpretować i adekwatnie stosować znaki tworzące kod komunikacyjny | K1_W07; K1_U03 |
KS_05 | Omówić granice etyczne i prawne komunikacji społecznej i uzasadnić potrzebę ich przestrzegania | K1_W16, K1_K06 |
4. Treści kształcenia
Nazwa modułu kształcenia: Komunikacja społeczna | |
Symbol treści kształcenia | Opis treści kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia modułu |
TK_01 | Wykorzystanie podstawowych teorii komunikacyjnych w przekazach uwzględniających zróżnicowanie wewnętrzne komunikacji społecznej | KS_01; KS_02; KS_03 |
TK_02 | Wdrażanie wybranych strategii komunikacyjnych i badanie ich efektywności w określonych kontekstach kulturowych | KS_01; KS_04 |
TK_03 | Analiza i wykorzystanie podstawowych kodów komunikacyjnych i ich determinizmu kontekstowego | KS_01; KS_03; KS_04 |
TK_04 | Wyznaczanie granic wolności komunikacyjnej i ocena aksjologiczna przekazów społeczno-kulturowych | KS_01; KS_04; KS_05 |
| | | |
5. Zalecana literatura
K.Arcimowicz, Obraz przemocy w mediach. Prawda. Fałsz. Stereotyp,Gdańsk 2003.
A.Batko, Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji,Gliwice 2005.
A.Duszak, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa,Warszawa1998
Manipulacja w języku,red. P.Krzyżanowski, P.Nowak, Lublin 2004.
A.Pitrus, Znaki na sprzedaż,Warszawa 2000.
Ch.Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja,Warszawa 2002.
M.Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji,Gdańska 2006.
6. Informacja o przewidywanej możliwości wykorzystania b-learningu
Zalecane treści, wykaz problemów, literatura będą publikowane na stronie prywatnej www.elizagrzelak.pl oraz na podstronie modułu.
7. Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć, instrukcjami do laboratorium, itp.
Materiały i publikacje będą znajdowały się w Bibliotece Kolegium Europejskiego UAM oraz we wskazanych wyżej przekazach elektronicznych.
III.Informacje dodatkowe
1. Odniesienie efektów kształcenia i treści kształcenia do sposobów prowadzenia zajęć i metod oceniania
Nazwa modułu (przedmiotu): Komunikacja społeczna |
Symbol efektu kształcenia dla modułu | Symbol treści kształcenia realizowanych w trakcie zajęć | Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia | Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia |
KS_01 | TK_01, TK_02 ,TK_03, TK_04 | 1,2,3 | F/P |
KS_02 | TK_01 | 1,2,3 | F/P |
KS_03 | TK_01, TK_03 | 1,2,3 | F/P |
KS_04 | TK_02, TK_03, TK_04 | 1,2,3 | F/P |
KS_05 | TK_04 | 1,2,3 | F/P |
1. Przekaz w formie wykładu
2. Indywidualna analiza tekstologiczna
3. Realizacja zadań w grupach
Zaleca się podanie przykładowych zadań (pytań) służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
KS_01Proszę omówić techniki retoryczne wykorzystywane w autokreacji.
KS_02 Proszę omówić na wybranym przykładzie intersemiotyczność reklamy.
KS_03Proszę wskazać czynniki generujące granice interkulturowe.
KS_04 Proszę skategoryzować znaki niewerbalne.
KS_05 Proszę omówić wybraną definicję prawdy.
2. Przewidywane obciążenie pracą studenta (punkty ECTS)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja społeczna |
Forma studiów: stacjonarne | Forma studiów: niestacjonarne |
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela: | Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela: |
- wykłady | | - wykłady | |
- ćwiczenia | 15 | - ćwiczenia | |
- konwersatorium | | - konwersatorium | |
- seminarium | | - seminarium | |
- lektorat | | - lektorat | |
- warsztaty projektowe | | - warsztaty projektowe | |
- zajęcia terenowe | | - zajęcia terenowe | |
Praca własna studenta: | Praca własna studenta: |
-samodzielne studiowanie tematyki wykładów | | -samodzielne studiowanie tematyki wykładów | |
- samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń | 15 | - samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń | |
- udział w konsultacjach | 2 | - udział w konsultacjach | |
- czytanie wskazanej literatury | | - czytanie wskazanej literatury | |
- przygotowanie projektu i dokumentacji | 6 | - przygotowanie projektu i dokumentacji | |
- przygotowanie referatu w formie prezentacji | | - przygotowanie referatu w formie prezentacji | |
- przygotowanie pracy pisemnej | | - przygotowanie pracy pisemnej | |
- zbieranie materiału | | - zbieranie materiału | |
- przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 2 | - przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | |
ŁĄCZNA LICZBA GODZIN W SEMESTRZE | 40 | ŁĄCZNA LICZBA GODZIN W SEMESTRZE | |
Punkty ECTS | 2 | Punkty ECTS | |
4. Kryteria oceniania:
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu