Konwersatoria
Rok akademicki 2016/2017
Semestr zimowy
Kultura języka
OPISU MODUŁU KSZTAŁCENIA (SYLABUS)
I. Informacje ogólne
1. Nazwa modułu kształcenia Kultura języka
2. Kod modułu kształcenia KJ
3. Rodzaj modułu kształcenia – obowiązkowy
4. Kierunek studiów Projektowanie kultury
5. Poziom studiów – I stopień
6. Rok studiów – I rok
7. Semestr – zimowy
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin – 15 godzin ćwiczeń
9. Liczba punktów ECTS 3
10. Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy, adres e-mail wykładowcy (wykładowców) / prowadzących zajęcia - Eliza Grzelak, dr hab. profesor UAM, kontakt@elizagrzelak.pl
11. Język wykładowy - polski
II. Informacje szczegółowe
1. Cel (cele) modułu kształcenia
- podniesienie kompetencji językowej
-zgodne z wymogami komunikacyjnymi różnicowanie przekazu werbalnego
-poznanie funkcji języka i struktury aktu mowy
-poznanie normy językowej i jej kryteriów
-poprawna identyfikacja błędów językowych
2. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują)
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa (poziom szkoły średniej)
3. Efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych dla modułu kształcenia i odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów
* kod modułu kształcenia, np. KHT_01 (KHT-kod modułu „Kataliza Heterogeniczna” w USOS)
# efekty kształcenia dla kierunku studiów (np. K_W01, K_U01, ..)
W – wiedza; U – umiejętności; K – kompetencje społeczne (wyszczególnione tylko w symbolach kierunkowych efektów kształcenia)
01, 02… – numer efektu kształcenia
UWAGA! Zaleca się, aby, w zależności od modułu, liczba efektów kształcenia zawierała się w przedziale: 5-10.
4. Treści kształcenia
* np. TK_01, TK_02, …
III. Informacje dodatkowe
1. Odniesienie efektów kształcenia i treści kształcenia do sposobów prowadzenia zajęć i metod oceniania
* np. KHT_01 – kod modułu kształcenia wg tabeli w pkt. II 3 i w pkt. II 4
# np. TK_01 – symbol treści kształcenia wg tabeli w pkt. II 4
& Proszę uwzględnić zarówno oceny formujące(F) jak i podsumowujące(P)
1-praktyczne przygotowanie prezentacji na wskazany temat
2-indywidualna analiza tekstologiczna
3-realizacja zadań w grupach
Zaleca się podanie przykładowych zadań (pytań) służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
KJ_01 Proszę wskazać przykłady naruszenia kryterium narodowego
KJ_02 Proszę ocenić implikacje wskazanego przekazu werbalnego
KJ_03 Proszę, redagując slogan reklamowy, wykorzystać funkcję sprawczą i magiczną języka
KJ_04 Proszę ocenić spójność semiotyczną wybranego tekstu reklamowego
KJ_05 Proszę wskazać rolę autocenzury w przekazie informacyjnym i promocyjnym
2. Kryteria oceniania
Oceniam: aktywność w trakcie zajęć, wiedzę, obecność, umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy
3. Przewidywane obciążenie pracą studenta (punkty ECTS)
1. Zalecana literatura
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego pod red. K. Polańskiego, wyd. II,
Wrocław – Warszawa – Kraków 1999.
I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
J. Bańczerowski, J. Pogonowski, T. Zgółka, Wstęp do językoznawstwa, Poznań 1982.
A. Furdal, Językoznawstwo otwarte, Warszawa 1975.
S. Grabias, Język w zachowaniu społecznym, Lublin 2003.
R. Grzegorzykowa, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, w:
„Język a kultura”, t. 4, pod red. J. Bartmińskiego i R. Grzegorczykowej, Wrocław 1991.
R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993.
T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 1969.
E.Łuczyński, J.Maćkiewicz, Językoznawstwo ogólne- wybrane zagadnienia, Gdańsk, 1999.
M.Paveau, G.Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009.
Warianty języka, pod red. J. Bartmińskiego, J. Szadury, Lublin 2003.
H. Jadacka, Kultura języka polskiego: fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.
Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, pod red. E. Tabakowskiej, Kraków 2001.
Akty i gatunki mowy, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej,
J. Szudry, Lublin 2004.
R. A. de Beaugrand, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990.
Tekstologia, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej, część I i II, Lublin 2004.
2. Informacja o przewidywanej możliwości wykorzystania b-learningu
Zalecane treści, wykaz problemów, literatura będą publikowane na stronie prywatnej www.elizagrzelak.pl oraz na podstronie modułu.
3. Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć, instrukcjami do laboratorium, itp.
Materiały i publikacje będą znajdowały się w bibliotece Kolegium Europejskiego UAM oraz we wskazanych wyżej przekazach elektronicznych.
Kultura języka-problematyka
1. Definicja i funkcje języka
2. Akt mowy a zdarzenie komunikacyjne
3. Norma, uzus , błąd
4. Kryteria poprawności, typy błędów
5. Słownik źródło wiedzy o języku
6. Zróżnicowanie wewnętrzne języka: stylistyczne, stylowe, środowiskowe, funkcjonalne, geograficzne
7. Język zwierciadłem kultury: kategoryzacja, pojęcie a leksem, profilowanie pojęć
8. Język nośnikiem wartości
9. Język agresji/nienawiści
10. Determinizm technologiczny języka
Komunikacja interpersonalna
OPIS MODUŁU KSZTAŁCENIA (SYLABUS)
I. Informacje ogólne
1. Nazwa modułu kształcenia: Komunikacja interpersonalna
2. Kod modułu kształcenia: KI
3. Rodzaj modułu kształcenia: obowiązkowy
4. Kierunek studiów: komunikacja europejska
5. Poziom studiów: I stopień
6. Rok studiów: I rok
7. Semestr: zimowy
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin: 15 h ćw.
9. Liczba punktów ECTS: 1 ECTS
10. Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy, adres e-mail wykładowcy (wykładowców) / prowadzących zajęcia: Eliza Grzelak, dr hab., kontakt@elizagrzelak.pl
11. Język wykładowy: polski
II. Informacje szczegółowe
1. Cel (cele) modułu kształcenia
- zapoznanie z nowymi strategiami, służącymi nawiązywaniu i budowaniu relacji
międzyludzkich;
- nabycie umiejętności kształtowania komunikacji w ograniczonym kontekście (związki
bliskie);
-kształtowanie umiejętności zarządzania konfliktem interpersonalnym.
2. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują)
Student powinien posiadać podstawową kompetencję z zakresu komunikacji werbalnej, wstępną wiedzę na temat uwarunkowań kulturowych współczesnej komunikacji interpersonalnej. Jest to bazowa wiedza absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej.
3. Efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych dla modułu kształcenia i odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów
* kod modułu kształcenia,
# efekty kształcenia dla kierunku studiów (np. K_W01, K_U01, ..)
W – wiedza; U – umiejętności; K – kompetencje społeczne (wyszczególnione tylko w symbolach kierunkowych efektów kształcenia)
01, 02… – numer efektu kształcenia
4. Treści kształcenia
* np. TK_01, TK_02, …
# np. KHT_01 – kod modułu kształcenia wg tabeli w pkt. II 3
5. Zalecana literatura
M. Davis, K. Paleg, P. Fanning, Jak usprawnić komunikatywność, Gliwice, 2007.
M.Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańska, 2006.
B.E.Gronbeck, K.German, D.Ehninger, A.H.Monroe, Zasady komunikacji werbalnej, Poznań ,2001.
Nauka o komunikowaniu, red. B.Dobek-Ostrowska, Wrocław 2001.
Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, red. John Stewart, Warszawa 2000.
Em Griffin , Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
B.Drabik, Językowe rytuały tworzenia więzi interpersonalnej, Karków, 2010.
6. Informacja o przewidywanej możliwości wykorzystania b-learningu
nie dotyczy
7. Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć, instrukcjami do laboratorium, itp.
Materiały i publikacje będą znajdowały się w bibliotece Kolegium Europejskiego UAM oraz we wskazanych wyżej przekazach elektronicznych.
III. Informacje dodatkowe
1. Odniesienie efektów kształcenia i treści kształcenia do sposobów prowadzenia zajęć i metod oceniania
1 - Dyskusja z moderatorem-prowadzący
2 - Dyskusja
3 - Praca w zespołach
4 - Wykonanie zaleconych zadań i ich omówienie
5 - Wykorzystanie prezentacji multimedialnej
Zaleca się podanie przykładowych zadań (pytań) służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
KI_01 Proszę zdefiniować granice między komunikacją interpersonalną, publiczną i masową.
KI_02 Proszę podać kategorie prawdy.
KI-_03 W jaki sposób teoria Taylora i Altmana opisuje proces budowania relacji interpersonalnych?
KI_04 W jaki sposób rozwój technologiczny determinuje współczesną komunikację interpersonalną?
KI_05 Proszę przedstawić zasady dobrej kłótni.
2. Obciążenie pracą studenta (punkty ECTS)
* Godziny lekcyjne, czyli 1 godz. oznacza 45 min.
# Praca własna studenta – przykładowe formy aktywności: (1) przygotowanie do zajęć, (2) opracowanie wyników, (3) czytanie wskazanej literatury, (4) napisanie raportu z zajęć, (5) przygotowanie do egzaminu,…
3. Sumaryczne wskaźniki ilościowe
a) Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich - 0.5 pkt
b) Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym, takich jak zajęcia laboratoryjne i projektowe
4. Kryteria oceniania
Problematyka
Komunikacja prywatna a komunikacja publiczna i masowa
-czynniki determinujące wybór typu komunikowania się
-czynniki determinujące przebieg komunikacji prywatnej
-katalog reguł poprawiających skuteczność komunikacji prywatnej
-fazy komunikacji prywatnej: inicjacja, pogłębienie, zerwanie
2. Skuteczność komunikacji prywatnej
-moc sprawcza języka i innych znaków (werbalne i niewerbalne techniki manipulacyjne i perswazyjne)
-teoria szumów (bariery utrudniające komunikację prywatną)
-przyczyny osłabienia relacji między uczestnikami komunikacji prywatnejlub ich zerwania
-etyczne rozumienie pojęcia skuteczność komunikacji
3. Relatywizacja komunikacji prywatnej
- wybór kodu (werbalny, niewerbalny)
- uwzględnienie odmiennych perspektyw i punktów widzenia
- tolerancja czy akceptacja postaw i idei nadawcy, technik komunikowania się
4. Komunikacja prywatna bezpośrednia i pośrednia
- determinizm technologiczny i jego wpływ na relacje społecznej
- współczesne granice intymności komunikacji prywatnej
5. Semiotyka komunikacji prywatnej
- znaki językowe, parajęzykowe
- znaki niewerbalne
- język ciała
Etyka komunikacji prywatnej
- zaufanie i fałsz w komunikacji prywatnej (szczególna rola usprawiedliwionego kłamstwa)
- ograniczenie zakresu informacyjnego
- otwarcie komunikacji prywatnej
Teoria oceny społecznej oraz podejścia interakcyjnego
-komunikacja prywatna jako skonwencjonalizowana gra o określonych regułach
-postawy/strefy: akceptacja, odrzucenie, niezaangażowanie
-czynniki modyfikujące postawy
Literatura podstawowa i uzupełniająca
M. Davis, K. Paleg, P. Fanning, Jak usprawnić komunikatywność, Gliwice, 2007.
M.Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańska, 2006.
B.E.Gronbeck, K.German, D.Ehninger, A.H.Monroe, Zasady komunikacji werbalnej, Poznań ,2001.
Nauka o komunikowaniu, red. B.Dobek-Ostrowska, Wrocław 2001.
Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, red. John Stewart, Warszawa 2000.
Em Griffin , Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
R.Cialdini,Wywieranie wpływu na ludzi,Gdańsk 1999.
J.Czapliński,Wartościowanie.Efekt negatywności,Wrocław 1988.
J.Czapliński,Wartościowanie-zjawisko inklinacji pozytywnej,Wrocław 1985.
Internet-fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa 2000.
Językowy obraz świata, red. J.Bartmiński, Lublin, 2004.
Język a komunikacja.Język trzeciego tysiąclecia, red.G.Szpila,Kraków 2000.
Język w komunikacji, red. G.Habrajska, Łódź 2000
J.Kmita, Jak słowa łączą się ze światem, Poznań 1998.
J.Maciuszek, Negacja w języku i komunikacji. O przetwarzaniu negacji w kontekście opisu cech ludzi,
Kraków, 2006.
M.Górska-Olesińska, Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy, Opole, 2009.
J.Szwabe, Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. Ujęcie pragmatyczno-kognitywne, Poznań, 2008.
B.Drabik, Językowe rytuały tworzenia więzi interpersonalnej, Karków, 2010.
Umberto Eco, Pejzaż semiotyczny, Warszawa, 1972.
OPIS MODUŁU KSZTAŁCENIA (SYLABUS)
I. Informacje ogólne
1. Nazwa modułu kształcenia: Komunikacja społeczna
2. Kod modułu kształcenia: KS
3. Rodzaj modułu kształcenia: obowiązkowy
4. Kierunek studiów: projektowanie kultury
5. Poziom studiów: I stopień, stacjonarne/niestacjonarne
6. Rok studiów: III
7. Semestr: zimowy
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin: ćwiczenia 15 h
9. Liczba punktów ECTS: 3
10. Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy, adres e-mail wykładowcy prowadzącego zajęcia: Eliza Grzelak, dr hab. profesor UAM, kontakt@elizagrzelak.pl
11. Język wykładowy: polski
II. Informacje szczegółowe
1. Cel (cele) modułu kształcenia
- sprawne opanowanie wybranych narzędzi i technik komunikacji społecznej
- różnicowanie procesów komunikacyjnych zgodne z kontekstem kulturowym zdarzenia komunikacyjnego
- wdrożenie zasad komunikacji interkulturowej
- zaprezentowanie kultury jako intersemiotycznego procesu komunikacyjnego
- sprawne wykorzystywanie poznanych narzędzi i technik komunikacji społecznej
- umiejętne funkcjonalizowanie procesów komunikacyjnych
- opracowywanie rozwiązań komunikacyjnych dla różnych przekazów i kontaktów interkulturowych
- zdobycie podstawowych kompetencji w zakresie promocji kultury
2. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują)
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu semiotyki kultury, wstępną wiedzę na temat kontaktów interkulturowych.
3. Efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych dla modułu kształcenia i odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów
4. Treści kształcenia
5. Zalecana literatura
K.Arcimowicz, Obraz przemocy w mediach. Prawda. Fałsz. Stereotyp,Gdańsk 2003.
A.Batko, Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji,Gliwice 2005.
A.Duszak, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa,Warszawa1998
Manipulacja w języku,red. P.Krzyżanowski, P.Nowak, Lublin 2004.
A.Pitrus, Znaki na sprzedaż,Warszawa 2000.
Ch.Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja,Warszawa 2002.
M.Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji,Gdańska 2006.
6. Informacja o przewidywanej możliwości wykorzystania b-learningu
Zalecane treści, wykaz problemów, literatura będą publikowane na stronie prywatnej www.elizagrzelak.pl oraz na podstronie modułu.
7. Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć, instrukcjami do laboratorium, itp.
Materiały i publikacje będą znajdowały się w Bibliotece Kolegium Europejskiego UAM oraz we wskazanych wyżej przekazach elektronicznych.
III.Informacje dodatkowe
1. Odniesienie efektów kształcenia i treści kształcenia do sposobów prowadzenia zajęć i metod oceniania
1. Przekaz w formie wykładu
2. Indywidualna analiza tekstologiczna
3. Realizacja zadań w grupach
Zaleca się podanie przykładowych zadań (pytań) służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
KS_01Proszę omówić techniki retoryczne wykorzystywane w autokreacji.
KS_02 Proszę omówić na wybranym przykładzie intersemiotyczność reklamy.
KS_03Proszę wskazać czynniki generujące granice interkulturowe.
KS_04 Proszę skategoryzować znaki niewerbalne.
KS_05 Proszę omówić wybraną definicję prawdy.
2. Przewidywane obciążenie pracą studenta (punkty ECTS)
4. Kryteria oceniania:
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu