Seminarium magisterskie
Tematyka
Przedmiotem rozważań i analiz będzie komunikacja społeczna w perspektywie filologicznej.
Zakres badań:
1.Semiotyka reklamy
2.Komunikacja w organizacji
3.Komunikacja międzykulturowa
4.Determinizm technologiczny
5.Skuteczność komunikacji
6.Etyka komunikacji
Podpowiedź bibliograficzna
K.Albin,Reklama.Przekaz,odbiór,interpretacja,Warszawa2000.
K.Arcimowicz, Obraz przemocy w mediach. Prawda. Fałsz. Stereotyp., Gdańsk 2003.
N.Arutjunowa,Tipy jazykowych znaczenij. Ocenka,sobytije,fakt. Moskwa 1988.
J.D.Apresjan, Semantyka leksykalna, Wrocław- Warszawa-Kraków 2000.
A.Batko, Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji, Gliwice 2005.
A.Benedikt,Reklama jako proces komunikacji,Wrocław 2004.
M.Bogunia-Borowska,Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej,Kraków 2004.
J.Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa-Bydgoszcz 2000.
E.A.Bruneau,Recepta na reklamę,Warszawa 1991.
W.Budzyński, Reklama-techniki współczesnej perswazji, Warszawa 1999.
Bugajski M., 1993,Językoznawstwo normatywne, Warszawa.
D.Butler, Polski Dowcip,językowy,Warszawa 2001.
J.Caples,Skuteczna reklama,Kraków 2001.
R.Cialdini,Wywieranie wpływu na ludzi,Gdańsk 1999.
J.Czapliński,Wartościowanie.Efekt negatywności,Wrocław 1988.
J.Czapliński,Wartościowanie-zjawisko inklinacji pozytywnej,Wrocław 1985.
W. Dajewski, Śladami wielkich mówców. Z teorii i praktyki wygłaszania przemówień, Kraków,1970.
Dennison Dell,Tobey Linda, Podręcznik reklamy.Jak zdobyć rozgłos nie wydając fortuny na reklamę, Lublin 1997.
B.Dobek –Ostrowska,Współczesne systemy komunikowania,Wrocław 1997.
B.Dobek-Ostrowska,J.Frass,B.Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999.
T.Dobrzyńska, E.Janus, Tekst i zdanie.Zbiór studiów,Wrocław 1983
A.Duszak, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa,Warszawa1998
Dziennikarstwo i świat mediów, red.Z.Bauer, E.Chudziński, Kraków 2000.
Estetyka reklamy,red.M.Ostrowicki,Kraków 2002.
J.Frass,Dziennikarski warsztat językowy,Wrocław,1999.
A.Furdal, językoznawstwo otwarte, Wrocław 1990,2000.
M.Głowiński,Nowomowa po polsku,Warszawa 1991.
T.Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2001.
E.Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2000.
M,Golka, Świat reklamy, Warszawa 1994.
M.Golka, Kultura w przestrzeni globalnej, Poznań 2002.
E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
B.E.Gronbeck, K.German, D.Ehninger, A.H.Monroe, Zasady komunikacji werbalnej, Poznań ,2001.
A.Grybosiowa,Język wtopiony w rzeczywistość,Katowice 2003.
R.Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2001.
Internet-fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa 2000.
Językowy obraz świata, red. J.Bartmiński, Lublin, 2004.
Język a komunikacja.Język trzeciego tysiąclecia, red.G.Szpila,Kraków 2000.
Język w komunikacji, red. G.Habrajska, Łódź 2000
Język w kręgu wartości,red. J.Bartmiński,Lublin 2003.
J.Kall, Reklama, Warszawa 1995.
J.Kmita, Jak słowa łączą się ze światem, Poznań 1998.
Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa,red.E.Tabakowska,Kraków 2001.
G.Kleiber,Semantyka prototypu, kategorie i znaczenia leksykalne, Kraków 2003.
Z.Kloch, Spory o język, Warszawa 1995.
M.Korolko,Sztuka retoryki.Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.
M.Kochan, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2003.
I.Kurcz, Język a reprezentacja świata w umyśle, Warszawa 1987.
I. Kurcz,Psychologia języka i komunikacji,Warszawa 2000.
B.Kwarciak,Co trzeba wiedzieć o reklamie, Kraków,1999.
E.Laskowska, Typy wartości w tekstach potocznych, Bydgoszcz 1992.
Leksykon mediów,red. E.Banaszkiewicz-Zygmunt,PWN ,Warszawa
P.Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
Roy Lilley, Jak sobie radzić z trudnymi ludźmi?, Poznań 2004.
J.Lux,A.Michalska-Kobiela,Reklama,Warszawa 2001.
T.Łysakowski,Wpływowe osoby.Gramatyka i perswazja,Warszawa 2005.
Manipulacja w języku, red.P.Krzyżanowski,P.Nowak,Lublin 2004.
W.Marciszewski, Sztuka dyskutowania, Warszawa, 1971.
Marketing wartości społecznych, red.W.Dmochowski,Poznań 2003.
Moda jako problem lingwistyczny,red.K.Wojtczuk,Siedlce 2002.
Mowa kontrolowana, szkice o języku publicznym w Polsce po 1989 roku,red.B.Bakuła ,Poznań 2003.
Mosty zamiast murów, red. J.Stewart, Warszawa 2002.
Mowa rozświetlona myślą,1999,red.J.Miodek,Wrocław.
Nauka o komunikowaniu, red. B.Dobek-Ostrowska, Wrocław 2001.
Nazwy wartości, red. J.Bartmiński, M.Mazurkiewicz-Brzozowska, Lublin 1993.
Z.Nęcki,Komunikacja międzyludzka,Kraków 2000.
O definicjach i definiowaniu,red.J.Bartmiński,R.Tokarski,Lublin 1993.
O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny,1996,red.J.Miodek,Wrocław.
W.Pisarek,Nowa retoryka dziennikarska,Kraków 2002.
A.Pitrus, Znaki na sprzedaż, Warszawa 2000.
A.Pitrus ,Zrozumieć reklamę,Kraków2001.
J.Pelc,Wstęp do semiotyki,Warszawa 1982.
Ch.Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja. Warszawa 2002.
Polszczyzna XX wieku.Ewolucja i perspektywy rozwoju, red.S.Dubisz,S.Gajda, Warszawa 2001.
Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku, red. K.Handke, H.Dalewska–Greń, Warszawa 1994.
K.Popper, Droga do wiedzy. Domysły i refutacje. Warszawa 1999.
Popularna encyklopedia mass mediów, red.J.Skrzypczak,Poznań 1999.
Profilowanie w języku i tekście, red. J.Bartmiński, R.Tokarski, Lublin 1998.
J.Puzynina,Słowo-wartość-kultura, Lublin 1997.
K.Skowronek, Reklama.Studium pragmalingwistyczne,Kraków 1994.
Skuteczność słowa w działaniach politycznych,red.E.Laskowska,Bydgoszcz 1999.
T.Smółkowa,Neologizmy we współczesnej leksyce polskiej,Kraków2001.
J.Sobczak,Podstawy prawa autorskiego,Poznań 1995.
J.Stankiewicz,Komunikowanie się w organizacji,Wrocław 1998.
A.Starzec,Współczesna polszczyzna popularnonaukowa,Opole 1999.
Studia z teorii komunikowania masowego, red.B.Dobek-Ostrowska,Wrocław 1999.
E.Szczęsna ,Poetyka reklamy,Warszawa 2003.
Tekst w mediach, red. K.Michalewski, Łódź,2002
R.Tokarski,Mechanizmy perswazyjne w reklamie,Aida Media 1995,nr 10.
Wartości w języku i tekście,red.J.Puzynina,J.Bartmiński,Wrocław 1991.
U.Werner,Reklama-podstawowa wiedza o reklamie,Thaurus,2001.
R.White,Reklama, czyli co to jest i jak się ją robi, Warszawa 1993.
B.L. Whorf, Język, myśli rzeczywistość, Warszawa 1982.
U.Wieczorek, Wartościowanie, perswazja, język, Kraków 1999.
A.Wierzbicka, Język-Umysł-Kultura, Warszawa 1999.
A.Wiszniewski, Jak przekonujaco mówić i przemawiać, Warszawa, 1994.
L.Wojtasik, Propaganda wizualna,Warszawa 1987.
Współczesne systemy komunikowania, red. B.Dobek- Ostrowska, Wrocław1998.
Współczesny język polski, red.J.Bartmiński,Lublin 2001.
W zwierciadle języka i kultury, red. J.Adamowski, St.Niebrzegowska, Lublin 1999.
Halina iTadeusz Zgółkowie, Językowy savoir-vivre, Poznań1992.
J.Ziomek, Retoryka opisowa,Wrocław,1990.
Uzupełnienie
Językoznawstwo kognitywne III. Kognitywizm w świetle innych teorii, red.Olga Sokołowska, Danuta Stanulewicz, Gdańsk, 2006.
Grzeczność na krańcach świata, red. Małgorzata Marcjanik, Warszawa, 2007.
Małgorzata Kita, Aldona Skudrzykowa, Człowiek i jego świat w słowach i tekstach, Katowice 2002.
Język zwierciadłem kultury czyli nasza codzienna polszczyzna, red. Halina Zgółkowa, Poznań, 1988.
Język a tożsamość narodowa, red. Maria Bobrownicka, Kraków,2000.
Humor i karnawalizacja we współczesnej komunikacji językowej, red.Jan Mazur, Magdalena Rumińska,Lublin, 2007.
Język i społeczeństwo, red. Michał Głowiński, Warszawa, 1980.
M.Krąpiec, Język i świat realny,Lublin, 1985.
Ironia, red. M.Głowinski, Gsańsk,2002.
S.Kripke, Nazywanie a konieczność,Warszawa,1988.
M.Maciejewski, Gatunki hipertekstu w perspektywie tekstologicznej, Analiza na przykładzie internetowych prezentacji przedsiębiorstw, Poznań, 2009.
J.Maciuszek, Negacja w języku i komunikacji.O przetwarzaniu negacji w kontekście opisu cech ludzi, Kraków, 2006.
M.Górska-Olesińska, Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy, Opole, 2009.
J.Szwabe, Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. Ujęcie pragmatyczno-kognitywne, Poznań, 2008.
B.Drabik, Językowe rytuały tworzenia więzi interpersonalnej, Karków, 2010.
O.Przybyła, Akty mowy w języku nauczycieli, Katowice 2004.
P.Żmigrodzki, Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2005.
Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, red. Kazimierz Ożóg, E. Oronowicz-Kida, Rzeszów 2006.
R.Tokarski, Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin, 2004.
Umberto Eco, Pejzaż semiotyczny, Warszawa, 1972.